Odchudzanie a brak miesiączki – jak zdrowo się odżywiać?

Duża redukcja przyjmowanych kalorii może wpłynąć na rozregulowanie cyklu miesiączkowego. Jeśli rozpoczęłaś dietę i zauważyłaś zmiany w miesiączkowaniu, warto udać się na konsultację do lekarza. Taka wizyta pomoże Ci sprawdzić, czy to rzeczywiście zbyt mała liczba kalorii jest winna problemom z okresem. Jak tak naprawdę dieta wpływa na miesiączkę?

Wpływ diety na miesiączkę

Zbyt radykalne ucinanie kalorii może się nie najlepiej skończyć. Nagła redukcja spożywanych kalorii często odbija się na regularności oraz obfitości miesiączki. Nie jest to sztywna reguła, ale jeśli przeszłaś ostatnio na dietę, może się to przełożyć na nieregularny cykl. Nastolatki czasami nie zdają sobie sprawy z tego, że figura dziewczyny dość mocno zmienia się w okresie dojrzewania. Kobiety mają więcej tkanki tłuszczowej niż mężczyźni i jest to zupełnie normalne, a nawet potrzebne dla prawidłowego działania układu hormonalnego.

Właśnie dlatego Twoje ciało zaokrągla się teraz w niektórych miejscach, a dodatkowa warstwa tłuszczu chętnie odkłada się w dolnej części brzucha, gdzie stanowi dodatkową ochronę dla macicy. Takie zmiany mogą być na początku trudne do zaakceptowania i niestety wiele nastolatek stosuje bardzo restrykcyjne i niskokaloryczne diety, aby uzyskać jak najszczuplejszą sylwetkę.

Odchudzanie a brak okresu – czy winą jest dieta?

Zbyt niska masa ciała może doprowadzić do tego, że układ hormonalny nie będzie pracował tak, jak powinien. Bardzo szczupłe kobiety często mają problem z produkcją leptyny, czyli hormonu, który powstaje właśnie w tkance tłuszczowej. Konsekwencją obniżenia poziomu leptyny są zaburzenia miesiączkowania. Problemy z produkcją tego hormonu są sygnałem dla organizmu, że ciało nie jest w zbyt dobrej kondycji, więc funkcje rozrodcze zostają zatrzymane. To z kolei może skutkować brakiem okresu.

Negatywnie na kobiecy organizm mogą wpłynąć diety niskokaloryczne np. dieta 1000 kalorii albo inne drakońskie diety. Niebezpieczna dla kobiet jest także dieta ketogeniczna lub inne diety eliminacyjne. Usunięcie węglowodanów lub jakichś konkretnych grup produktów z diety może wpłynąć negatywnie na całe ciało. Ludzki organizm nie lubi nagłych i drastycznych zmian. Jeśli stosujesz dietę ułożoną przez profesjonalistę, powinnaś poinformować go o swoich obawach i dolegliwościach. Należy też wykluczyć inne przyczyny braku miesiączki. Winienie diety za brak okresu może być zasadne tylko wtedy, jeśli zostały już wykluczone inne możliwości braku miesiączki (zachwiania hormonalne, ciąża czy choroba).

Dowiedz się jakie mogą być jeszcze inne przyczyny braku okresu z naszego poradnika: Spóźniający się okres – jakie mogą być przyczyny, kiedy udać się do lekarza?

Czy potrzebujesz więcej kalorii podczas okresu? 

Często zdarza się, że tuż przed okresem albo już w trakcie miesiączki pojawia się spora ochota na dodatkowe przekąski, szczególnie te słodkie i z dużą ilością węglowodanów. Dlaczego tak się dzieje? Ochota na słodkie przed okresem jest spowodowana wahaniami hormonalnymi poprzedzającymi miesiączkę. W tym czasie mogą pojawiać się również wahania serotoniny, która odpowiada za nasz dobry nastrój, a to właśnie węglowodany podwyższają jej poziom. Stąd na niektóre dania mówi się „comfort food”. Mają one bowiem sporo węglowodanów i po ich zjedzeniu Twój nastrój może się chwilowo poprawić.

Pamiętaj, że przed samym okresem Twoja waga może wzrosnąć nawet o kilka kilogramów, ale to wcale nie oznacza, że nagle przytyłaś. Zjawisko to związane jest z zatrzymywaniem płynów w organizmie i wynika z wysokiego poziomu progesteronu. Dodatkowo, jeżeli pozwolisz sobie na więcej przekąsek niż zwykle, całe to jedzenie będzie magazynowane w Twoim żołądku lub w jelitach aż do czasu strawienia, dlatego po stanięciu na wadze możesz zobaczyć większą liczbę kilogramów. Jednak te cyfry nie świadczą o tym, że poziom Twojej tkanki tłuszczowej wzrósł w ciągu kilku dni. Waga powinna wrócić do normy tuż po okresie i to zupełnie normalne zjawisko.

Zanik okresu po odchudzaniu – jak przywrócić?

Niestety czasami zbyt radykalne diety mogą skończyć się tym, że Twoja miesiączka stanie się nieregularna albo w ogóle zaniknie. W takiej sytuacji należy przede wszystkim wrócić do standardowej kaloryczności swoich posiłków. Jeżeli to nie przyniesie zadowalających efektów, warto udać się do lekarza, aby skonsultować inne możliwe przyczyny zaniku okresu.

Stosowanie przez długi czas niskokalorycznej i wyczerpującej diety odbija się na całym organizmie, a to nie jest rzecz, którą można łatwo odwrócić. Lekarz na pewno zleci Ci wykonanie badań, aby znaleźć przyczynę braku miesiączkowania. W tym czasie nie wracaj już do drakońskich diet. O wiele lepiej będzie, jak postawisz na zdrowe produkty i kaloryczność, która jest odpowiednio dobrana do Twojego wieku, wzrostu i aktywności fizycznej. Jeśli nie wiesz, w jaki sposób dobrać liczbę kalorii lub jak komponować posiłki to pomocna może okazać się też konsultacja z dietetykiem.

Chcesz zacząć się prawidłowo odżywiać? Przeczytaj więcej: Zdrowe nawyki żywieniowe – porady dla nastolatek.

Zdrowe odżywianie a regularny cykl

Wahania wagi w okresie dojrzewania są zupełnie normalne. Twoje ciało przestaje być już dziecięce, a staje się dojrzałe, więc potrzebuje więcej tłuszczu, aby poprawnie działać np. pod względem hormonalnym. To oczywiście nie oznacza, że zwracanie uwagi na swoją dietę nie jest potrzebne. Kluczem do zdrowia i szczupłej sylwetki są dobre nawyki żywieniowe zamiast radykalnego odchudzania.

Jeżeli masz nadwagę to redukcja wagi jest jak najbardziej wskazana, ale lepiej ją przeprowadzić razem z dietetykiem, ucząc się dobrych nawyków żywieniowych i poznając sposoby na układanie własnej diety w zdrowy sposób. Jeśli Twoim problemem są tylko dodatkowe fałdki tłuszczu, ale nie masz nadwagi, to ten problem najlepiej rozwiążesz poprzez ograniczenie przekąsek i słodyczy oraz oczywiście aktywność fizyczną. Nie ma tutaj dróg na skróty! Codzienne ćwiczenia to również dobry krok, jeżeli zależy Ci na dobrym samopoczuciu. Wysportowane i zdrowe ciało wygląda o wiele lepiej niż to po drastycznym i niezdrowym odchudzaniu.


Artykuły powstają przy współpracy z ginekologiem
DR N.MED. ANNA WILCZYŃSKA
DR N.MED. ANNA WILCZYŃSKA

specjalista ginekolog położnik

To może Ci się spodobać
Badanie piersi – jak wykonywać je samodzielnie, kiedy iść do lekarza? - Akademia Dojrzewania
Seks i intymność a dojrzewanie? Co powinnaś wiedzieć. – Akademia Dojrzewania
Seks i intymność a dojrzewanie? Co powinnaś wiedzieć. – Akademia Dojrzewania