Samodyscyplina i motywacja do nauki, ćwiczeń, treningu

Brakuje Ci motywacji do działania? Zastanawiasz się gdzie szukać motywacji i jak utrzymać ją możliwie jak najdłużej? Co zrobić, żeby zacząć wykonywać nawet nielubiane czynności szybko i sprawnie?

Samodyscyplina i motywacja

Motywacja to złożony proces. Od wielu lat psycholodzy badają jak działa i jak wpływa na nasze działanie. Czym jest motywacja? Pod wpływem różnych procesów psychicznych (np. emocji, popędów, potrzeb) człowiek świadomie (lub nie) ukierunkowuje swoje działanie. Możemy wyróżnić motywację zewnętrzną (czyli do działania zachęca nas ktoś inny) i wewnętrzną (działanie jest ważne dla nas samych). Siła motywacji, czyli chęć osiągnięcia celu, zależy od tego jak bardzo jest dla nas atrakcyjny.

Pomyśl jak szybko potrafiłaś wywiązać się ze wszystkich obowiązków domowych, gdy wiedziałaś, że później będziesz mogła się spotkać z przyjaciółmi lub chłopakiem. A teraz zastanów się, jak bardzo czas się ciągnie podczas nauki znienawidzonego przedmiotu! Tutaj wkracza nam pojęcie samodyscypliny, która pomoże Ci utrzymać motywację do działania nawet jeśli, wykonywana czynność nie sprawia Ci przyjemności.

Motywacja do nauki – jak ją rozbudzić?

Regularna nauka to chyba najtrudniejszy problem wśród nastolatków. Kiedy przychodzi gorszy dzień, nie ma się ochoty siadać do książek, a każda wymówka wydaje się dobra. W tym przypadku warto połączyć moc samodyscypliny z motywacją.

Samodyscyplina zakłada, że kiedy mamy coś do zrobienia, to po prostu do tego siadamy i działamy. Czasami wystarczy tylko 5-10 minut, żeby zniechęcenie minęło, a siły znów do Ciebie wróciły. Jeżeli masz wyjątkowo fatalny dzień, zrób sobie najpierw przerwę, idź na spacer i dopiero wtedy siądź do nauki. Bardzo ważne jest również to, aby materiał, który musisz przyswoić, był podzielony na części. Zbyt dużo nauki na jeden raz może Cię przytłoczyć i zestresować. Nie bez powodu mówi się, żeby nie zostawiać wszystkiego na ostatnią chwilę.

Zadaj sobie pytania „dlaczego uczę się tego materiału?”, „po co  jest mi to potrzebne?”. W tak prosty sposób możesz rozbudzać swoją motywację wewnętrzną. Jeśli chcesz iść na wymarzone studia, musisz najpierw zdać maturę. Jednak, żeby zdać egzamin dojrzałości, najpierw musisz pójść do dobrego liceum. A do niego pozwoli Ci się dostać dobra średnia ze wszystkich ocen. Czyli dobre przygotowanie się do klasówki, umożliwi Ci później zrealizowanie swojego marzenia i celu długoterminowego. Takie myślenie sprawi, że dostrzeżesz, ile dobrego może przynieść konsekwencja w dążeniu do spełnienia Twoich założeń. Jeśli jednak studia są dla Ciebie zbyt odległą perspektywą, znajdź cel krótkoterminowy. Zastanów się, jak zdobyta teraz wiedza może Ci się przydać. Może dzięki znajomości historii będziesz mogła zaimponować koledze, który ci się podoba (i sam lubi ten przedmiot)?

Jak w tym przypadku wykorzystać motywację? Dobrym pomysłem jest wybranie swojego cytatu motywacyjnego, który będzie rozpalał w Tobie chęć do nauki. Może to być np. „Nauka to podróż, która trwa przez całe życie. Dla otwartych umysłów świat jest pełen pytań, na które warto poznać odpowiedzi.”, „Odkryłem, że im ciężej pracuję, tym bardziej sprzyja mi szczęście” albo „Jesteś jedyną osobą na świecie, która może wykorzystać Twój potencjał”. Jeżeli takie motto na Ciebie nie działa, to możesz też wyznaczyć sobie jakąś nagrodę, którą dostaniesz po zakończonej nauce np. obejrzenie odcinka swojego ulubionego serialu.

Motywacja do treningu i ćwiczeń

W szkole prawie cały czas siedzisz w ławce, a po powrocie do domu często spędzasz wolny czas z telefonem w ręku. Tak czasami wyglądają Twoje dni? Coraz więcej młodych ludzi przez wiele godzin znajduje się w pozycji siedzącej. Dlatego tak ważne jest, aby również regularnie ćwiczyć. Co więcej, aktywność fizyczna przyspiesza przemianę materii oraz pomaga pozbyć się dodatkowych kilogramów. To wszystko brzmi pięknie, tylko skąd wziąć motywację do ćwiczeń?

Dużą rolę podczas motywowania się do aktywności fizycznej odgrywa wizualizacja. Jeśli dążysz do poprawy wyglądu swojej sylwetki, to często wyobrażaj sobie to, jak będziesz wyglądać za kilka miesięcy. Nakręca Cię rywalizacja? Stawiaj sobie coraz to nowe cele np. przebiegnięcie kilometra więcej niż poprzednim razem lub ćwiczenie o kilka minut dłużej niż poprzednio. Jeżeli lubisz robić coś wspólnie z innymi osobami, to świetnym pomysłem będzie znalezienie koleżanki lub kolegi, którzy mają podobny cel i razem będziecie się motywować do działania. W przypadku sportu najlepszą metodą jest oczywiście samodyscyplina, czyli jeśli masz zaplanowany trening, to po prostu na niego idziesz. Po jakimś czasie aktywność fizyczna tak mocno wejdzie Ci w nawyk, że trudno Ci będzie wyobrazić sobie dzień bez sportu.

Dowiedz się więcej: Zdrowe nawyki żywieniowe - porady dla nastolatek

Obowiązki domowe, czyli motywacja do sprzątania

Mało kto przepada za myciem naczyń, odkurzaniem czy wynoszeniem śmieci, więc ciężko byłoby się jakoś szczególnie do tego motywować. W tym przypadku kluczem do sukcesu jest samodyscyplina. Nad takimi obowiązkami nie ma co się długo zastanawiać i najlepiej podchodzić do nich zadaniowo.

Jeżeli musisz posprzątać swój pokój lub zająć się innymi obowiązkami domowymi, to po prostu jak najszybciej zrób to, co do Ciebie należy. Trzymaj się myśli, że im szybciej uporasz się z porządkami, tym szybciej będziesz mieć czas wolny. Stawiasz sobie zadanie, a potem nagradzasz się za jego wykonanie. To wzmacnia motywację.

Dobrze jest również wiedzieć, że mając porządek w swoim otoczeniu, często odczuwa się większy spokój i ma się o wiele lepsze samopoczucie. Odwołujesz się do swoich potrzeb, a więc motywacji wewnętrznej. Dlatego warto, żeby sprzątanie weszło w nawyk. Dobrym pomysłem jest także uprzyjemnienie sobie jakoś tych obowiązków np. podczas zmywania naczyń czy odkurzania można słuchać ciekawego podcastu lub audiobooka!

Motto motywacyjne kluczem do sukcesu?

Dobrym sposobem na obudzenie w sobie motywacji lub samodyscypliny podczas nauki (warto wspierać się w tym czasie, czym tylko się da!) są ciekawe cytaty. Oczywiście nie każdego będą zachęcać do działania, ale jeżeli działają na Ciebie, to warto wybrać jakąś złotą myśl dla siebie. Taka sentencja sprzyja osiąganiu celów i zwiększa motywację.

Możesz ją sobie wydrukować i gdzieś przykleić np. nad łóżkiem lub koło biurka albo ustawić jako tapetę w telefonie lub komputerze. Niech ta myśl zawsze Ci towarzyszy! Jaki cytat nadaje się na takie motywujące hasło? „Za 20 lat bardziej będziesz żałował tego, czego nie zrobiłeś, niż tego, co zrobiłeś. Więc odwiąż liny, opuść bezpieczną przystań. Złap w żagle pomyślne wiatry. Podróżuj, śnij, odkrywaj.” albo „Nie obawiaj się porzucić czegoś dobrego dla czegoś wspaniałego”.

Znajdź też swój cel w tym, że się uczysz, ćwiczysz. Zapisz go sobie i przy chwilach słabszej motywacji przypominaj sobie, dlaczego właściwie to robisz.

PSYCHOLOG
PSYCHOLOG

Anna Raczkiewicz- jestem psychoterapeutą i od kilkunastu lat pracuję z młodzieżą oraz dorosłymi. Prowadziłam wiele warsztatów profilaktycznych oraz psychoedukacyjnych. Dzięki doświadczeniu pracy w szkole patrzę wielowymiarowo na trudności nastolatków i ich rodziców. Jestem współzałożycielką Stowarzyszenia Ingenium, które pomaga dzieciom, młodzieży i ich rodzinom. Prowadzę własną praktykę w gabinecie psychoterapeutycznym GAJ www.gajterapii.pl

To może Ci się spodobać
Samodyscyplina, motywacja do nauki i treningu – Akademia Dojrzewania
Nadpotliwość w okresie dojrzewania – Akademia Dojrzewania
Sztuka wybaczania i przepraszania – Akademia Dojrzewania