Akceptacja i pewność siebie. Jak zdobyć poczucie własnej wartości?

Akceptacja samego siebie to wewnętrzna zgoda na to, jakim się jest razem ze swoimi wszystkimi zaletami i wadami. Ten stan można też nazwać po prostu lubieniem siebie albo przyjaźnią z samym sobą. Bez prawdziwej akceptacji nie da się być pewnym siebie i zachować zdrowego poczucia własnej wartości. Jak osiągnąć ten stan?

Jak budować pewność siebie?

Budowania pewności nie da się załatwić w kilku prostych krokach. Dodatkowo bycie nastolatką, to moment, gdy samoocena, akceptacja spadają do zera. Ale to też czas odkrywania swojej tożsamości, przebudowania i tworzenia na nowo tego kim jesteś. Czas na zmiany!

Ze zmianą nastawienia do samego siebie jest trochę jak z nauką języków obcych – dopiero po jakimś okresie zauważysz, że Twój poziom bardzo wzrósł, ale potrzeba na to trochę czasu. Przede wszystkim warto wiedzieć, że pewność siebie wcale nie oznacza arogancji, zakochania w sobie czy kompletnego braku chęci do zmiany swojego zachowania. To przede wszystkim uważanie samego siebie za wartościową osobę, która zasługuje na wszystko, co najlepsze oraz czucie się dobrze we własnej skórze pomimo świadomości swoich wad i słabości.

Osoba pewna siebie wcale nie będzie zaprzeczać, że musi nad sobą pracować, ale przy tym będzie dla siebie wyrozumiała. Akceptacja nierozłącznie wiąże się z budowaniem pewności siebie. Jak można być pewnym swoich atutów, kiedy wewnętrznie wcale siebie nie lubisz? Dlatego warto cały czas poprawiać swoją samoocenę!

Jak stać się pewnym siebie?

Jeżeli myślisz sobie czasami: "Moja samoocena jest naprawdę niska, nie lubię siebie i do niczego się nie nadaję!", to najwyższy czas to zmienić. Musisz się tylko nastawić na to, że efekty nie pojawią się błyskawicznie z dnia na dzień, ale jeżeli się nie poddasz, to po jakimś czasie zauważysz dużą różnicę. Przede wszystkim zacznij dbać o siebie i realizuj swoje potrzeby. Najgorsze co można zrobić dla samego siebie to ignorowanie swoich pragnień i zaniedbywanie się na rzecz innych osób. W takiej sytuacji bardzo łatwo do głowy może Ci przyjść myśl, że nie jesteś nic wart, bo nawet sam o siebie nie dbasz.

Szczególnie ważne jest akceptowanie swoich wad i niedoskonałości. To jednak nie oznacza, że nie musisz z nimi nic robić – ciągła praca nad sobą to bardzo pozytywna sprawa! Pamiętaj jednak, że każdy ma jakieś słabości i minusy, więc to, że Ty też je masz, wcale nie oznacza, że jesteś gorszym człowiekiem. Pracuj nad swoimi wadami, a przede wszystkim doceniaj swoje zalety! Dobrym ćwiczeniem jest notowanie na kartce chociaż jednej swojej mocnej strony dziennie. Na początku może to być trudne, ale po czasie zauważysz, że takich plusów jest całe mnóstwo! Nie muszą to być wcale jakieś wielkie rzeczy, ale drobnostki np. poczucie humoru, pieczenie pysznego ciasta czy bycie pomocnym dla innych. Możesz wymieniać czynniki zewnętrzne np. dobre oceny czy jakieś cechy Twojego wyglądu, i zadać sobie pytanie co to mówi o Tobie. Np. dostałaś „5” z klasówki z fizyki, to dzięki jakim cechom, umiejętnościom to osiągnęłaś?  Pracowitości, systematyczności? Nie zapominaj też o czynnikach wewnętrznych, czyli tym, co jest dla Ciebie ważne, jakie masz cele i marzenia.

Jak jeszcze zwiększyć pewność siebie? Zastanów się nad swoją samooceną. Samoocena, mówi co myślisz o swoim wyglądzie, o swoich cechach, zdolnościach i relacjach, czy myślisz o sobie jako kimś atrakcyjnym. Nasza samoocena jest weryfikowana przez doświadczenie. Jeśli myślisz o sobie, że jesteś koleżeńska, a w klasie słyszysz, że nie pomagasz innym, wtedy to co o sobie myślisz weryfikuje się z tym jak widza Cię ludzie. Jeśli kilka osób mówi ci to samo, to warto się nad tym zastawić, może coś w tym jest.

Nie opieraj się też wyłącznie na ocenie innych. W trakcie całego życia spotkasz wiele różnych osób – jedne z nich będą Cię lubić lub kochać, dla innych możesz być obojętny, a kolejni nie będą za Tobą przepadać. To zupełnie normalne i nie ma w tym nic złego. Dlatego najważniejsze jest kierowanie się swoją własną oceną i podchodzenie do siebie z wyrozumiałością i akceptacją oraz patrzenie czy doświadczenia potwierdzają to co o sobie myślisz.

Jeżeli jesteś osobą niepewną siebie, to dobrym pomysłem może być zwiększenie swoich kompetencji. Co to oznacza? Jeśli masz problem w kontaktach z innymi ludźmi, poczytaj więcej na temat komunikacji i budowania dobrych relacji. Marzysz, żeby być świetnym w jakimś sporcie lub dobrze znać języki obce? Zacznij działać! Wbrew pozorom wielu rzeczy można się po prostu nauczyć, a mając sporą wiedzę, poczujesz się dużo pewniej.

Więcej na temat samoakceptacji można przeczytać w poradniku: Twoja tożsamość a akceptacja rówieśników.

Jak poprawić samoocenę?

Temat pewności siebie wiąże się także z samooceną. To, w jaki sposób patrzysz na siebie i jak siebie oceniasz, jest bardzo ważny. Niektóre osoby mają tendencję do zaniżania lub zawyżania swojej samooceny. Niska samoocena u nastolatków zdarza się o wiele częściej, szczególnie że dojrzewanie to czas ogromnych zmian w ciele i umyśle, a to niełatwo zaakceptować. Nie ma się co oszukiwać, że jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki da się od razu zmienić swój sposób myślenia, ale można nad tym pracować. Tutaj też przydatne będzie dostrzeganie zalet i docenianie swoich dobrych stron. Kiedy zbyt mocno skupiasz się tylko na minusach, Twój umysł przestaje zauważać plusy a jest ich na pewno całe mnóstwo. Dlatego każdego dnia postaraj się zapisać swoją zaletę. Jeżeli tego dnia jakaś Twoja wada szczególnie Ci dokucza, to pomyśl, jak można nad nią pracować i co zmienić, żeby pozbyć się tego minusa. Dobre i przyjazne nastawienie do samego siebie to klucz do zdrowej samooceny. Możesz poprosić przyjaciółki, żeby powiedziały co one widzą w Tobie dobrego, jakie zalety i mocne strony. Ludzie często postrzegają nas inaczej niż myślimy, to może Was zaskoczyć.

Poczucie własnej wartości

Poczucie własnej wartości to poczucie godności, szacunku do samego siebie oraz pewność siebie. Jedno jest pewne – nie należy jej opierać na czynnikach zewnętrznych takich jak np. wiedza, pieniądze, gadżety, bogaci znajomi itd.  Przekonanie, że jesteś wartościowym człowiekiem dają rodzice  poprzez bezwarunkową akceptację i miłość. Nawet jeśli zrobisz coś nie tak, rodzice nie przestają cię kochać. Prawdziwe poczucie własnej wartości jest w każdym człowieku, buduje się przez całe życie i nie trzeba go w żaden sposób udowadniać. Poczucie wartości to Twoja wiara w to, że sobie poradzisz z trudnościami, to szacunek wobec siebie i uczucie, że zasługujesz na bycie szczęśliwą. Ty też zasługujesz na szacunek, dobre traktowanie, miłość czy realizację swoich pragnień. Na Twoje poczucie własnej wartości nie wpływają w żaden sposób pieniądze, Twój wygląd czy pozycja społeczna. Nawet kiedy coś Ci się nie uda albo poczujesz, że jesteś na dnie, nadal będziesz tak samo wartościowym człowiekiem. Takim, który ma prawo być szczęśliwy, zasługuje na bycie kochanym i traktowanym z godnością.

Zrozumienie tego faktu i zaakceptowanie go sprawi, że poczujesz się naprawdę wolna, a złe opinie innych nie będą miały już na Ciebie wpływu. Pamiętaj tylko, że wszystko wymaga czasu – codziennie poświęć chwilę na myślenie o tym temacie, a po jakimś czasie wejdzie Ci to w nawyk, a poczucie własnej wartości znów stanie się czymś naturalnym.

Poczucie własnej wartości u nastolatków wzmacnia się w późniejszym etapie. Do tego czasu rodzice budują to w dziecku. Jeśli traktują je z szacunkiem, godnością, daja bezwarunkową akceptację i miłość. Dojrzałe poczucie wartości wymaga wzięcia odpowiedzialności za siebie oraz umiejętności bycia asertywnym. A bycie nastolatkiem, to czas, gdy tego się uczysz.

PSYCHOLOG
PSYCHOLOG

Anna Raczkiewicz- jestem psychoterapeutą i od kilkunastu lat pracuję z młodzieżą oraz dorosłymi. Prowadziłam wiele warsztatów profilaktycznych oraz psychoedukacyjnych. Dzięki doświadczeniu pracy w szkole patrzę wielowymiarowo na trudności nastolatków i ich rodziców. Jestem współzałożycielką Stowarzyszenia Ingenium, które pomaga dzieciom, młodzieży i ich rodzinom. Prowadzę własną praktykę w gabinecie psychoterapeutycznym GAJ www.gajterapii.pl

To może Ci się spodobać
Czym są normy i role społeczne? – Akademia Dojrzewania
Bezpieczeństwo w Internecie – Akademia Dojrzewania
Izolacja i poczucie samotności u nastolatków – Akademia Dojrzewania