W trakcie dorastania i dojrzewania przede wszystkim otrzymujesz nowe ciało – to, w którym będziesz żyła do końca życia. Traktuj je dobrze, a będziesz miała pałac, który da Ci zadowolenie przez wiele lat. Poznaj je pokochaj i naucz się o nie dbać. Aby dobrze zrozumieć zmiany jakie zachodzą nie tylko w Twoim wyglądzie ale i zachowaniu powinnaś lepiej poznać załogę, która zmiany te wywołuje.

 

Gwiazda show – estrogeny

Większe piersi, dojrzewanie układu rozrodczego, comiesięczne krwawienia – nic nie wydarzyłoby się bez estrogenów. Te hormony wpływają na każdą zmianę zachodzącą w Twoim ciele w trakcie dojrzewania. Większość estrogenów wytwarzają jajniki, dwie małe struktury znajdujące się w miednicy mniejszej, które produkują komórki jajowe oraz hormony. Nikt nie wie dokładnie co zapoczątkowuje wytwarzanie estrogenów w trakcie dojrzewania, ale od tego momentu całe Twoje życie zaczyna się zmieniać. W Twoich jajnikach zaczynają dojrzewać komórki jajowe, a macica co miesiąc wytwarza nabłonek i go złuszcza. Dlatego nie dziw się, że miewasz humory lub czujesz się poirytowana.

 

Co jest normalne, a co nie w Twoim zachowaniu?

Codzienne podłe nastroje są jak grypa, wszyscy je miewają. Otrząśniesz się z nich wcześniej czy później, zwłaszcza jeśli smutek ma jakiś powód, na przykład zerwanie z chłopakiem lub kłótnia z najlepszą przyjaciółką. Niekiedy zdarzy Ci się krzyknąć na rodziców, trzasnąć drzwiami lub płakać całe popołudnie. Czasami po prostu zamykasz się w swoim pokoju. Każde z tych zachowań zdarza się wszystkim nastolatkom. Ale czasem reakcja wymyka się spod kontroli i dochodzi do ekstremalnych zachowań, na przykład tłuczenie talerzy lub ucieczki z domu – tak skrajne reakcje wskazują, ze coś jest nie tak.

Jak uspokoić hormony?

Jako młoda dziewczyna szybko przeradzasz się w osobę dorosłą – co oznacza, że eksperymentujesz z emocjami. Jeśli teraz nauczysz się radzić sobie z nimi, będziesz to wykorzystywała przez całe życie. Nastolatki takie jak Ty, aby radzić sobie ze zmianą nastrojów stosują następujące metody:

  • Pisanie pamiętnika – jest dla każdego, bez względu na wiek, płeć, stan materialny, wykształcenie. Nie jest to niczym „śmiesznym”, banalnym czy bezwartościowym. Przenoszenie swoich myśli na papier może bardzo pozytywnie wpłynąć na nasze życie – poprawić jego jakość i sprawić, że poczujemy się szczęśliwsi.
  • Ćwiczenia fizyczne odciągają naszą uwagę od codziennych zmartwień i kłopotów, pozwalają uwolnić się od myśli powodujących lęk czy obawę. Zaobserwowana po ćwiczeniach fizycznych poprawa nastroju wynika z podwyższenia poziomu endorfin, nazywanych potocznie hormonami szczęścia.
  • Rozmowa z przyjaciółmi lub z rodziną pozwoli Ci, nie dusić w sobie emocji. Rozmowa o Twoich problemach spowoduje, że poczujesz się znacznie lepiej.
  • Zdrowe odżywianie się. Niektóre pokarmy, witaminy i dobre nawyki żywieniowe mogą poprawić Twój nastrój, dlatego traktuj swoje ciało z szacunkiem i nie wpychaj w siebie fast foodów, chipsów czy coli.